KUMPORT Müşteri Hizmetleri Müdürü NACİYE KARADAĞ, İGMD Yönetim Kurulu Üyesi HASAN HÜSEYİN ERCAN’a KUMPORT hizmetlerini anlattı.
KUMPORT’un Faaliyetleri ve Hizmetleri Hakkında Genel Bir Bilgi Verir misiniz?
Kumport olarak, nitelikli insan kaynağı, yenilenmiş makina parkı ve yüksek iş hacmini destekleyen; liman otomasyon sistemi yatırımlarıyla Türkiye’nin en büyük ve en modern limanlarından biriyiz. Toplam 468.800 m2 lik bir alanda, 2.100.000 TEU elleçleme kapasitesine sahibiz. Kumport olarak 10.400 m² kapalı gümrüklü depolama alanıyla parsiyel, full ve açık yükler için müşterilerimize etkin bir depolama hizmeti sunuyoruz. Depolarımızda, kendi geliştirdiğimiz KUMWMS (Kumsoft Warehouse Management System) depo yönetim sistemi ve barkod teknolojisi yazılımı ile müşterilerimize eş zamanlı bilgi akışı sağlamaktayız. Yine müşterilerimize entegre lojistik çözümler sunarak, 66.000 m2 Kumport Lojistik Park’ı ile müşterilerimizin boş konteyner depolama ihtiyaçlarını karşılıyoruz.
Son teknolojik iskele vinçleri ile donattığımız toplamda 2.228 metre uzunluğunda iskelelerimizde yeni nesil konteyner gemilerine yüksek verimlilikte hizmet sunmaktayız. Lineer 500 metre uzunluğunda olan ve beş iskele vinci ile servis sunduğumuz birinci iskelemizde, 2020 yılında kendi rekorumuzu kırarak saatte 222 konteyner hareketi gerçekleştirdik. İskelede sunduğumuz yüksek verimlilikteki operasyonları saha ve kapı operasyonları ile de desteklemekteyiz. 28 adet RTG saha vincimiz, 59 adet liman aracımız ile saha operasyonlarını ve üç kapımızda sekiz şerit ile hizmet vererek liman giriş çıkış operasyonlarımızı yürütüyoruz. Terminalimizde kullanılan program tamamen Kumport yazılım ekibi tarafından geliştirildi ve bütün operasyonlarımızı geliştirdiğimiz yazılım programıyla koordine ediyoruz.
Kumport Liman Hizmetleri olarak tamamı yabancı sermayeli uluslararası kurumsal bir firmayız. Şirketimizin yaklaşık %65 oranındaki hissesi COSCO Ports Ltd, China Merchants Port Holding ve China Investment Corporation tarafından oluşturulan konsorsiyuma, %35 oranındaki hissesi ise doğrudan Umman Yatırım Otoritesi’neaittir. Liman hizmetleri sektöründeki 41 yıllık tecrübe ve uzmanlığımız sayesinde, yaptığımız iş birlikleri ile Türk ithalat ve ihracatçısına en geniş hat opsiyonunu sağlıyoruz ve sunduğumuz katma değerli hizmetlerimiz ile de tedarik zincirine değer katıyoruz. Ayrıca Kumport olarak, ithalat ve ihracat işlemlerimiz sayesinde Karadeniz Havzası’ndan transit geçişleri de karşılamaktayız ve bu anlamda bir transit ve hub liman işlevi görmekteyiz.
Sunduğumuz başlıca hizmetler;
Kumport sahip olduğu son teknolojik makine parkı ve uzman ekibi ile konteyner tahliye/yükleme, konteyner sabitleme, reefer konteyner hizmetleri, konteyner terminal ve CFS hizmetleri (iç dolum, iç boşaltım, muayene, X-Ray vb.) ile birlikte konteyner limanında ihtiyaç duyulan tüm talepleri en üst düzeyde karşılamaktadır. Konteyner hizmetlerinin yanında genel yük , proje yükleri ve RoRo gemilerine de hizmet veren Kumport yönettiği süreçlerde farklı taleplere özel çözümler geliştirerek müşterilerinin lojistik ihtiyaçlarına katma değerli hizmet üretmektedir.
Sunduğumuz hizmetlerin yanında başarılarımız ve aldığımız ödüllerle de sektörümüzde fark yaratıyoruz. EFQM (Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı) Türkiye Mükemmellik Ödülü’ne sahip ilk liman işletmesi olmanın haklı gururuna sahibiz. Çalışanlarımızın gelişimine vermiş olduğumuz değeri yansıtan Eğitim ve Gelişim programlarımızla, Bahçeşehir Üniversitesi çatısı altında verilen EDUCORP Ödüllerinde “Kurumsal Eğitim ve Gelişim” ödülü ve aynı zamanda İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimlerindeki uygulamalarımızla “Başarılı Uygulama” ödüllerinin sahibi olduk. Çevreye karşı sorumluluk bilincimizi Yeşil Liman/Eko Liman belgesi ile kanıtlarken, ISO 14064-Karbon Ayak İzi belgelerimizin sürekliliğini sağlıyoruz. Ülkemizde 2019 yılında başlatılan Sıfır Atık seferberliği kapsamında sıfır atık projesini hayata geçiren ilk liman olarak geri dönüşüm verimliliği, emniyetli çözümler ve atık azaltımı gibi konuları yakından takip ediyoruz. 30 Temmuz 2019 tarihinde açtığımız Kompost tesisi ile organik atıklarımızdan kompost üretimi yapabilir hale geldik. Tesiste işlenen atıkların miktarı %90 oranında azaltıldığından, bu sayede atık toplama ve taşıma maliyetlerinde tasarruf sağlıyor, karbon ayak izimizi düşürüyoruz. Hizmet ihracatçıları birliği tarafından düzenlenen ihracat ödül töreninde liman işletmeciliği hizmetleri alanında ödül aldık. Pandemi döneminde Milli dayanışma çağrısına 1 milyon TL destek vererek ekonomimize katkı sağladık. Yine pandemi döneminde çalışanlarımıza ve iş ortaklarımıza yönelik bilinçli ve hassas iş yönetimi sürecimizle Covid-19 Güvenli Hizmet Sertifikası almaya hak kazandık. Ve son olarak, kurum kültürü alanında dünyadaki en geniş çaplı araştırmayı gerçekleştiren Great Place to Work Enstitüsü’nden sertifika alarak sektörümüzde bir ilke daha imza attık.
Pandemide Hangi Hizmetlerinize Ara Vermek Zorunda Kaldınız ve Hangi Hizmetlerinizde Yenilikler Yaptınız?
Pandemi döneminde önemi daha da artan lojistik sektörünün bir parçası olduğumuz için bu dönemde karayolu taşımacılığı da deniz yoluna kaydığından tüm hizmetlerimiz aksamadan 7/24 devam etti. Vezne gişelerinde gerek çalışanlarımızın ve gerek müşterilerimizin para alışverişi sırasında oluşabilecek bulaşma riskini bertaraf etmek için nakit tahsilatlarını kabul etmeyerek banka havale işlemi aracılığı ile hizmet sunduk.
Bu dönemde bulaşma riskini azaltmak için CFS hizmet talebi başvurularını müşterilerimizden evraklarını e-posta yolu ile talep ederek konteynerlere randevu verip sahalarımıza aktarımlarını gerçekleştirdik.
Yine vezne gişelerinden yapılan İthalatı bitmiş yüklerin beyanname ve konşimento kontrollerini e-posta gönderimi talep ederek faturalandırma işlemlerini gerçekleştirdik. Oluşturduğumuz referansla çıkış iş emirleri ve faturaları e-posta yolu ile gümrük firmalarına dönüş sağlayarak hizmetlerimizi sürdürmeye devam ettik. Bu dönemde yaptığımız yeniliklerden bir diğeri ise, CFS hizmet başvuru taleplerini web sitemiz üzerine taşıdık. Muayene memurları tarafından KLTS programına gönderimi yapılan tam tespit ve kısmi muayene işlemlerini geliştirdiğimiz proje ile, müşterilerimiz web sitemiz üzerinden gönderimi sağlanan talepleri görebilmekte ve kendi taleplerini oluşturarak randevu gününü belirleyip bizlerden hizmet alabilmektedirler. Bu çalışmamızla Ambarlı liman tesisi içerisinde öncü liman olarak müşterilerimize bu yeni hizmeti sunmuş olduk. Bir diğer yeni projemizle, limanımızda ilk defa işlem yapan firmalarımız web sitesi üzerinden firma cari kart girişlerini ve istenen evrakları ekleyerek kendilerini sistemlerimize tanımlayabilmektedirler. Ayrıca, nakliye firmalarımıza web sitesi üzerinden çıkışını gerçekleştirecekleri konteynerlerinin taşma bilgilerine ulaşabilme imkanı sağladık.
Sektörünüz Özellikle Pandemi de Ne Tarz Sorunlar Yaşadı?
Pandemiden hemen hemen her sektör olumsuz etkilendiği için, iş ortaklarımız arasında da ekonomik anlamda sorun yaşayanlar oldu. Kumport olarak, bu zor dönemde iş ortaklarımıza da destek olmaya çalışarak, bu zor dönemden en az hasarla çıkmak için var gücümüzle çalıştık. Bunun yanında iş ortaklarımızla gerçekleştirdiğimiz yüz yüze müşteri ziyaretleri, online ortamlara taşındı. Online toplantılara çok alışık olmayan sektörümüzde, dijitalleşme süreçlerinde çok önemli bir yol kat etmiş bir şirket olarak bu durumu avantaja çevirdik. Aynı zamanda, vezne katımızdaki yaşanan yoğunluğun bize sorun yaşatma ihtimaline karşın önlem alarak, yoğunluğu azaltmak için giriş katına numaratörden aldıkları sıralarını takip edebilecekleri ekranlar konumlandırdık.
Dünyadaki ve Türkiye’deki Liman Hizmetlerini Karşılaştırabilir misiniz? Avantajlı ve Dezavantajlı Olduğumuz Konular Nelerdir?
Avantajlarımız;
En büyük avantajımız Jeopolitik konumumuz, Asya ve Avrupa yakalarının bağlantı noktasında yer almamız bize büyük avantaj sağlıyor. Karadeniz’in uluslararası deniz ticaret rotalarına bağlantısında özellikle Marmara Bölgesi önemli bir hub konumundadır.
Dezavantajlarımız;
Özellikle transit konteynerler için gümrük mevzuatının sadeleştirilmesi ve prosedürlerin azaltılması yönünde adımlar atılması, rekabet halinde olduğumuz diğer ülkelerdeki aktarma limanlarına karşı avantaj elde etmemize katkı sağlayacaktır.
Sektörünüzün Dijitalleşme Süreçlerinde Ne Tarz Atılımlar ve İnsan Kaynağında Ne tarz Değişimler Söz Konusu Oldu?
Pandemi aslında 7/24 sahalarda olmamızın çok da mümkün olamayacağını hepimize öğretti. Biz de bu dönemde dijitalleşme adına hem Kumport olarak gerekli adımları attık hem de sektördeki değişiklere şahit olduk. Müşterilerimizin iş süreçlerini kolaylaştırmak adına, kendi CFS konteyner randevularını kendileri oluşturabilmelerini, sistem otomatik tespit muayene tartı hizmetlerine ait tahakkuk işlemini gerçekleştirmesini sağladık. Bu sayede müşterilerimiz otomatik iş emri oluşturuyor ve konteyner sahaya taşınarak hizmet alımı sağlanıyor. Aynı zamanda web sitemiz üzerinden müşterilerimiz kendi ardiye tutarlarını hesaplayabiliyorlar. Yakın bir zamanda hayata geçirmeye planladığımız değişiklikle, firmalarımızın ardiye hizmetlerini öğrendikten sonra banka havalelerini yapmalarını ve akabinde kendi faturalarını kendileri sistemimizde oluşturabilmelerinin önünü açacağız.
Gümrük Müşavirlik Şirketlerine Sunduğunuz Özel Hizmetler Nelerdir?
Liman işletmesi olarak yaptığımız yeniliklerimizden müşavirlik firmalarını bilgilendirebilmek için bizlerde kayıtlı olan gümrük müşavirliği firmalarına toplu e-posta gönderimi ile dönüş sağlıyoruz. Duyurularımızı web sayfamızdan pop-up olarak yayınlayarak yine Gümrük Müşavirleri Derneği aracılığı ile sitenizde yayınlanması için sizinle iş birliği yapıyoruz.
Gümrük Müşavirliği firmalarını paydaşlarımız olarak görüyoruz.
Düzenlediğimiz yıllık anketlerimizde bizlerden beklentilerinizi, önerilerinizi varsa şikayetlerini sorguluyoruz. Ardından, bu bilgileri analiz ederek geliştirilecek ve iyileşme sağlayacağımız alanlarımızı saptayarak, projelere dönüştürüp hizmetlerimizi sizleri memnun edebilecek seviyeye taşıyoruz.
CFS sahamızda ihracat iç dolum işlemleriniz için talep ettiğimiz yükleme ordinosu projemizi gümrük müşavirliği çalışanlarınız ve forwarder firma yetkililerinin ortak katılımı ile düzenlediğimiz toplantımızda yazılım ekiplerimizle buluşturduk ve karşılıklı beklentileri analiz ederek herkesin memnun kaldığı bir projeyi hayata geçirdik. Tehlikeli yüklerle ilgili gümrük müşavirliği temsilcilerinize eğitim odamızda IMDG Kod farkındalık eğitimi verilmesini sağladık.
Gümrük Müşavirliği çalışanlarınız, liman sahamızda uzun süre vakit geçirdikleri için bekleme salonu taleplerinizi karşıladık. İlgili alanda televizyon, evrak doldurma bankoları, oturma alanları, otomat makinelerinden ücretsiz çay kahve ikramları sağlıyoruz.
Gümrük Müşavirliği firmalarımızın temsil ettikleri ithalat ve ihracat müşterileri ile görüş alışverişi yapabileceğimiz ortak katılımlı toplantı taleplerini karşılıyoruz. Bu görüşmelerde iki taraflı iş birliği ve memnuniyet yaratmayı sağlıyor.
Gümrük Müşavirliği firmalarının çok fazla evrak işlemi olduğu için, bir personeli işe alarak sadece fotokopi ve mail çıktı hizmetlerini sizlere sunacak imkanı sağladık.
Gümrük Müşavirliği firmaları olarak ithalat aktarma yükleri için kara terminali üst sahamıza ambar düşüm personeli konulması taleplerinizi, dilekçe ile tarafımıza daha önce ulaştırmıştınız. Bu bildirimlerinize kayıtsız kalmayarak ilgili alana ofis konteyneri planlanmış ve bir personel tedariki sağlanarak ilgili alanda işletme düşümü yapabilmenize olanak sağlanmıştır. Karşılıklı iletişimin ve müşteri odaklı olma yaklaşımımızın bir göstergesi olarak limanımızda güvenli, hızlı işlem yapmanıza imkan sağlayacak her türlü çalışmaları yapmaya hazır olan bir işletmeyiz. Hizmetlerimizi iyileştirerek sürekli geliştirmeye devam etmekteyiz. Bu da paydaş olarak hepimize değer katmaktadır.